Plan en begroting
Algemene gegevens
Voor de lezer is het fijn om te weten met wie ze te maken hebben. Begin je projectplan/aanvraag met wat algemene gegevens over jullie zelf, contactgegevens, mogelijk een website en de datum van de laatste aanpassing.
Naam project + Projectgegevens
Omschrijf kort het project/plan. Neem hiervoor maximaal een alinea en houdt het bondig.
Uitvoerenden
Vertel wie er meewerkt aan het project. Benoem hierbij niet enkel de eerste ring uitvoerenden maar ook betrokken partijen als investeerders, een mogelijke boeker en/of management.
Planning
Beschrijf duidelijk wanneer je begint en wanneer je bepaalde deadlines hebt. Hoe inzichtelijker de planning, hoe beter te toetsen is of het plan haalbaar is. Dit is zeer belangrijk voor bijvoorbeeld fondsen verstrekkers of andere partijen met wie je misschien samen wilt werken.
Noem (bij een muziekproductie bijvoorbeeld):
- Startdatum
- Tijdsbestek opnames
- Deadline mix
- Deadline master
- Uiterlijke aanlever datum voor de vinyl/cd pers
- Release datum
- Start promotie
- etc.
Muziek
Geef linkjes naar bestaande fragmenten, maak hier bijvoorbeeld een mooie mix van kijk en luister materiaal. Zorg echter wel dat de aangeleverde bestanden nog relevant zijn wanneer je dit maakt. Oude opnames zit niemand op te wachten. Zorg ook dat de linkjes die je aanlevert langer beschikbaar zijn dan 2 weken. Aparte soundcloud afspeellijsten of verborgen youtube filmpjes zijn hier goede oplossingen voor.
Exploitatie
Vertel duidelijk wat je gaat doen om maximaal je project/productie te benutten. Welke inkomsten komen er binnen, denk lange termijn. 2 jaar vooruit denken is niet ongebruikelijk.
Promotie
Hoe ga jij je project/productie promoten? Welke partijen heb je hier voor nodig? Welk medium ga je gebruiken? Enkel online of ook fysiek? Ga op zoek naar perslijsten, zoek contact met regionale en provinciale ‘pop medewerkers’. Grote kans dat veel mensen je willen helpen en je je netwerk kan verbreden.
Geef ook duidelijk aan hoe je je digitaal profileert en hoe je dit gebruikt ten behoeve van eventuele verkoop. Hier kan je bijvoorbeeld linkjes naar bestaande posts, filmpjes aan toe voegen om een duidelijk beeld te geven. Werk je vaak met een bepaalde foto/videograaf? Zet hem/haar portfolio in je plan.
Begroting
Het belangrijkste van het projectplan is, naast het goede idee, de begroting. Het is altijd goed om hier vroegtijdig over na te denken, dit voorkomt mogelijk oplopende kosten halverwege je traject.
Het is goed om de kosten op te delen in verschillende posten. Zogenoemde productiekosten. Als productiekosten worden aangemerkt:
|
Het is raadzaam om voorafgaand aan je project als offertes aan te vragen bij de verschillende partijen met wie je wilt samenwerken. Mocht je er achter komen dat een bepaald onderdeel te veel geld kost kan je op tijd op zoek naar andere oplossingen.